accesskey_mod_conten
Barra separa capçalera de cos
18/04/2022

Nou Concert: només el 0,09% de mutualistes de concertada ha presentat una reclamació

Reclamacions Concert 2022-2024 primer trimestre

Tan sols 940 persones mutualistes, el 0,09% del total d'1.045.944 acollides a l'opció concertada, han presentat una reclamació referida al nou Concert d'Assistència Sanitària 2022-2024 el primer trimestre de vigència. De totes, únicament 16 –un 1,7% del total– es referien al principi de continuïtat de tractaments oncològics a tot Espanya.

Per temes oncològics, només s'han tramitat 16 casos

Les dades reals de les reclamacions presentades per mutualistes des de la posada en marxa del Concert d'Assistència Sanitària 2022-2024 revelen que només representen un 0,09% respecte al total de persones adscrites a l'opció concertada (1.045.944). Segons dades obtingudes dels sistemes d'informació de MUFACE, aquest primer trimestre s'ha registrat un augment de 125 reclamacions respecte al mateix període de l'exercici anterior, quan encara regia el Concert 2020-2021: 940 davant 815.


La majoria, per urgències

La majoria de les reclamacions es refereixen, igual que passava amb  l'anterior Concert, a problemes d'atenció a urgències d'hospitals públics així com a tècniques sotmeses a protocol o no incloses en cartera, com ara PET´s no oncològics, o aplicació del robot quirúrgic Da Vinci. També s'han registrat reclamacions, molt minoritàries, sobre qüestions referides a proves PCR per detectar la Covid-19.


Continuïtat de tractaments

Pel que fa a queixes per incompliment del principi de continuïtat de tractaments, contemplat al nou Concert, tan sols s'han registrat 24 reclamacions a tot Espanya. D'aquestes, 16, un 1,7% del total general, estan relacionades amb tractaments oncològics.


Reclamacions per incompliment

El Concert d'Assistència Sanitària 2022-2024 preveu la possibilitat que les persones mutualistes presentin reclamacions quan entenguin que les entitats estan incomplint les seves obligacions en els termes establerts a l'acord. Abans de presentar una reclamació es recomana sempre contactar amb el respectiu Servei Provincial, donat que moltes vegades aquestes qüestions es resolen per gestió directa de les oficines esmentades, sense necessitat de formulació de reclamació. Quan ja s'inicia el procediment de reclamació, tal com s'informa a la pàgina web de MUFACE , l'assumpte va a una Comissió Mixta, on es resol.



Cal destacar que la presentació de reclamacions s'ha facilitat amb el nou procediment electrònic creat el 2021 i que, com és habitual, hi ha total disposició dels serveis provincials per gestionar les reclamacions i fer-ne una gestió directa amb l'entitat, evitant conflictes.


Es mantenen les cobertures

La reordenació dels mitjans concertats, que es produeix amb tot Concert nou, no ha de suposar cap disminució de cobertures que, en tot cas, estan garantides pel propi acord. Així, es disposen de diverses garanties de protecció de les i els mutualistes, entre les quals destaquen el principi de continuïtat assistencial amb el mateix facultatiu o al mateix centre o servei per a persones sotmeses a tractaments patològics greus, inclosos els oncològics, psiquiàtrics o de diàlisi, o l'obligació de l'entitat de fer-se càrrec de l'assistència al mitjà d'elecció del mutualista si no ofereix una alternativa assistencial vàlida.

En els supòsits en què les persones mutualistes no rebin l'assistència sanitària de conformitat amb allò previst al Concert, que garanteix la cartera bàsica vigent al Sistema Nacional de Salut (SNS), poden presentar al seu Servei Provincial la corresponent reclamació d'assistència sanitària per a la valoració en Comissió Mixta. Aquesta reclamació es pot presentar per diverses vies, tant electròniques com a convencionals, tal com s'explica a la pàgina web de MUFACE .


Total disposició de la Mutualitat

MUFACE, com és habitual, reitera la seva disposició a atendre totes les reclamacions i queixes concretes que puguin derivar-se de l'incompliment o el compliment no satisfactori de les prestacions que estan obligades a resoldre les companyies asseguradores que han subscrit el Concert 2022-2024. Per això la Mutualitat té a disposició del col·lectiu mutualista els serveis provincials i els canals datenció telemàtica accessibles permanentment .