accesskey_mod_conten
Escombri separa capçalera de cos
26/03/2024

L'Oficina Polivalent de MUFACE a Múrcia (OPM): innovació i eficiència

Des de l'1 de febrer funciona a Múrcia l'Oficina Polivalent de MUFACE (OPM).

La seva missió és desenvolupar tots els treballs que solucionin problemes conjunturals de gestió o atenció en oficines territorials, per mantenir una bona gestió i atenció al col·lectiu mutualista.

Situació de recursos humans en MUFACE i demanda de serveis

L'administració pública espanyola sofreix un procés d'envelliment de plantilles i dificultat de reclutament de nous efectius. Per part de la Secretaria d'Estat de Funció Pública (Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública) s'estan posant els fonaments de les accions quant a racionalització de la selecció de persones, i s'aproven ofertes d'ocupació que són inèdites quant a volum, que sens dubte pal·liaran els problemes existents.

MUFACE no és aliena a aquest procés, tenint en compte que compta amb  oficines obertes en tot el territori, que donen servei a un milió i mitjà de persones. En algunes d'elles conflueixen circumstàncies que fan complexa la cobertura de places, com poden ser Illes Balears, Canàries o Catalunya.

El fet que la Mutualitat gestioni prestacions sanitàries i socials per al col·lectiu de funcionaris i funcionàries de l'AGE és un altre factor que incideix en aquesta situació, perquè existeix un increment constant de demanda de prestacions per la major edat mitjana de les persones mutualistes. Més d'un terç d'elles són personal ja en situació de jubilació i, per exemple, l'edat mitjana dels i les titulars incorporats en 2023, any excepcional quant a augment de col·lectiu, supera així mateix els 40 anys.

 

Quina  finalitat té l'OPM?

La preocupació essencial de la Mutualitat és sempre mantenir una gestió de prestacions i atenció a mutualistes de qualitat, és a dir, que sigui satisfactòria en temps i contingut i que al temps sigui igualitària per tots els mutualistes, independentment del seu canal d'accés a prestacions, edat o lloc de residència.  Per aquest motiu, MUFACE porta des de 2017 organitzant gestions col·laboratives, en les quals províncies amb més folgança ajuden, gestionant prestacions, a unes altres que sofreixen problemes de gestió, per escassetat de personal i demanda creixent de prestacions.  

La sistematització del procés va venir de la mà de la creació de l'Oficina Oficina de Tramitació Electrònica (OTE) de Vigo en 2022,  i, a l'una/a l'una, de l'establiment d'un sistema bimestral d'anàlisi de càrregues i de temps de tramitació, que permet percebre les alertes primerencament i adoptar mesures d'ajuda amb oficines en les quals existeixen problemes d'excés de volum de treball o es preveuen acumulacions. L'OTE, com el seu nom indica, tramita expedients electrònics de petició massiva, com són les prestacions dentarias i oculars.

La mateixa idea, igualar a tots els mutualistes quant a la qualitat de servei, estiguin on estiguin i utilitzin els canals que utilitzin, batega en la creació de la nova Oficina Polivalent de MUFACE a Múrcia (OPM), però en aquest cas no solament respecte a gestions telemàtiques sinó també d'atenció i gestió per vies convencionals, com pot ser el telèfon o la gestió d'expedients en paper.

La  OPM és una oficina polivalent de gestió deslocalizada la seu física de la qual, sense atenció al públic, està a Múrcia. La seu física aprofita recursos materials ja existents i, en concret, el local del Servei Provincial de MUFACE a Múrcia, en el qual solament ha estat necessària una obra menor.

L'equip està constituït en aquest moneto per cinc persones. Al capdavant del mateix està Meravelles Blanes, coordinadora d'Àrea, administradora civil de l'Estat fins al moment directora provincial a Múrcia i amb un important bagatge professional com a directiva i gestora. A més, quatre funcionàries del Cuierpo General Administratiu han coberts les places, creades per amortització d'altres places ja dotades. L'equip funciona a ple rendiment i solament una plaça segueix vacant, així que l'oferta de llocs ha estat atractiva per  captar talent públic .

 

Quines gestions desenvolupa l'OPM?

Després d'uns mesos de proves realitzades abans de la cobertura dels llocs de treball, es va enfocar l'objectiu de l'OPM a disposar d'un element flexible, amb un propòsit innovador, d'intervenció ràpida i eficaç. 

L'1 de febrer de 2024 va començar a funcionar la unitat assumint l'atenció telefònica a persones mutualistes de 75 anys i majors de sis províncies en les quals no era possible atendre el servei MUFACE 75, que és preferent. En concret, es van assumir les trucades de Las Palmas, Illes Balears, Santa Cruz de Tenerife, Tarragona, Lleida i Lugo. Les trucades han estat 1.651 entre l'1 de febrer i el 15 de març, amb resultats altament satisfactoris. Es planifica ja l'assumpció del servei d'alguna província més. Els mutualistes majors beneficiats per aquest servei són 13.200.

La creació de l'OPM ha permès completar el servei preferent per a majors en totes les oficines de MUFACE

També s'estan gestionant en aquest moment les  prestacionscomplementàries dentarias i oculars en suport paper iniciades en el Servei Provincial de Saragossa pels mutualistes jubilats durant el mes de març. En concret, des de l'1 de març s'han enviat més de 500 expedients que estan sent tramitats a Múrcia, per aconseguir major agilitat i evitar que les persones sol·licitants vegin retardada la resolució, en preveure's retards per l'análisi de càrregues d'aquesta oficina.

En el futur, es projecta deslocalizar de manera dinàmica i preventiu quantes prestacions i serveis  sigui necessari per evitar dillaciones excessives als mutualistes, com poden ser la gran invalidesa, les lesions no invalidants, o tramitacions de col·lectiu.

Al mateix temps que l'OTE de Vigo ha suposat una reducció de temps de tramitació de 34 dies de mitjana a dos dies en els 145.627 expedients de sol·licitud electrònica que ha gestionat fins al moment, l'existència de l'OPM és mostra de la preocupació de MUFACE per la qualitat del servei i per no deixar a ningú enrere i, de moment, ja s'ha aconseguit gràcies a la seva existència garantir el servei MUFACE 75 en totes les províncies i oferir-ho a tots els seus beneficiaris, que són 172.200 en total. En tots dos casos el procés de  transformació digital de MUFACE ha fet possible ser eficients.

En un moment en el qual existeixen dificultats per cobrir places en determinats punts del territori nacional, l'OPM serveix com a garantia d'acció ràpida en cas d'alerta preventiva sobre retards excessius o desatenció a mutualistes. En suma un element innovador clau per elevar l'eficàcia i eficiència de l'acció de MUFACE, plenament alineat amb Pla Estratègic MUFACE Avança 2021-2024 .