accesskey_mod_conten
Agrane separa capçalera de cos

L'evolució i condicions del projecte de recepta electrònica en MUFACE

El projecte de recepta electrònica en MUFACE

Es va iniciar en 2017 el projecte de recepta electrònica en la Mutualitat. En el Pla d'Impuls 2017-2020 i en l'actual Pla MUFACE AVANÇA 2021-2024 s'inclou el projecte d'implantació, tant per al col·lectiu d'adscripció a entitats de segur com per al col·lectiu adscrit al Sistema Sanitari Públic.

Per a poder dur a terme este programa s'ha realitzat un pla complet d'aliances amb els diferents actors, públics i privats (servicis públics de  salut, Ministeri de Sanitat, Organització Mèdica Col·legial, INSS-Tresoreria, Consell General de Col·legis Oficials de Farmàcia, entitats concertades d'assistència sanitària, etc....).

En este apartat reflectim, en general,  els avanços del projecte  per a aconseguir que el col·lectiu mutualista veja implantat el tràmit electrònic de prescripció i de dispensació.

Concepte descriptiu de recepta electrònica

Es denomina recepta electrònica al mètode de prescripció, dispensació i facturació, realitzat per mitjans electrònics dels medicaments i productes sanitaris reconeguts per la legislació vigent, i amb una extensió determinada per al Sistema Nacional de Salut, establida pel Ministeri de Sanitat.

Tipus de recepta en l'àmbit MUFACE, segons àmbit: pública o concertada.

El sistema del mutualisme administratiu, dins del Sistema Nacional de Salut, descansa en la lliure elecció d'assistència sanitària, pública o concertada, per part del col·lectiu mutualista. Esta doble possibilitat genera dos vessants quant al sistema de dispensació, que depenen en este cas de si l'agent d'assistència sanitària que dispensa és públic (SPS) o és concertat (entitats que han subscrit el Concert amb MUFACE).

El pla d'aliances per a la implantació de la recepta electrònica és diferent en un i un altre cas, encara que MUFACE i el Consell General de Col·legis de Farmàcia són imprescindibles en tots dos casos.

  • Recepta electrònica pública

Des d'este punt de vista, cridem convencionalment "recepta electrònica pública" a aquella que s'implanta i gestiona per a l'àmbit del col·lectiu mutualista que ha triat opció sanitària pública, i que precisa acord -ja siga conveni o protocol- de MUFACE amb cada comunitat autònoma, INGESA i respectius col·legis farmacèutics, en el marc de l'Acord adoptat el 15 de novembre de 2018 pel Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut.

  • Recepta electrònica concertada

Segons  el mateix criteri, denominem "recepta electrònica concertada" a aquella que es dispensa en l'àmbit del col·lectiu mutualista que ha triat entitats sanitàries que han subscrit el Concert d'Assistència Sanitària Nacional, el sistema de la qual es denomina SIREM. En este cas, la recepta electrònica s'implanta previ acord de MUFACE amb les entitats en el marc del Concert, com a norma generadora de drets i obligacions de les parts.

No s'han de confondre estes receptes electròniques de l'àmbit MUFACE amb la recepta electrònica privada que poden implantar les entitats sanitàries privades/concertades. Este tipus de recepta pot dispensar-se a mutualistes d'opció concertada, mentre que també són "clients" de l'entitat, però en este cas hauran d'aportar el 100% del PVP del producte, ja que no és una recepta específica per a mutualistes ni s'emet en l'àmbit del Concert. Conseqüentment, utilitzar esta recepta és factible per a un o una mutualista, però no està finançada pel SNS.

Especificitats de l'àmbit MUFACE

En MUFACE la implantació de la recepta electrònica és complexa, atés que la població protegida és d'àmbit nacional i, tenint en compte les característiques de la prestació sanitària, les prescripcions es fan tant per facultatius/facultatives de cadascun dels sistemes públics gestionats per les Comunitats Autònomes (CCAA) i INGESA, com per facultatius/facultatives que figuren en els quadres mèdics oferits per les entitats que han subscrit els concerts d'assistència sanitària, per la qual cosa s'han d'adoptar solucions diferents en funció de cada cas.

Sense desconéixer les dificultats esmentades, existix i és preponderant la necessitat objectiva d'agilitzar la prestació sanitària, garantint l'accessibilitat del pacient. En definitiva, cal apostar per millorar la qualitat assistencial.

Desapareix el talonari de receptes?

Mentre dura la implantació de la recepta electrònica, conviuen el talonari amb la solució digital, si bé en l'àmbit de mutualistes d'opció pública el seu ús és residual i solament són necessàries receptes en paper per a fórmules magistrals i vacunes. També es recomana portar un talonari quan es viatja fora de la pròpia comunitat autònoma temporalment, ja que es poden adquirir medicaments prescrits electrònicament en qualsevol farmàcia del territori, però en ocasions no és possible obtindre prescripcions electròniques  de facultatius pertanyents a altres servicis públics de salut. 

En l'àmbit de recepta concertada i mentre dure el període d'implantació, els talonaris són necessaris, tot esperant que s'aconseguisca la plena interoperabilitat i extensió del projecte. 

En cuaquier cas, la prescripció ha de realitzar-se sempre per facultatiu que pertanga a l'entitat sanitària triada per cada mutualista, siga pública (servicis públics de salut o INGESA)  o concertada (entitats ASISA, ADESLAS o DKV). L'ús de receptes i adquisició de medicaments  fóra del sistema triat pot donar lloc a reclamacions per prestació indeguda. MUFACE realitza controls periòdics.

Avantatges de la i-recepta.

Els sistemes electrònics de prescripció estan ideats per a facilitar el treball diari del professional, el control de l'administració, així com  l'efectivitat dels drets dels pacients com a tals i per la seua condició de consumidors del SNS. Com diu l'Exposició de Motius de el Reial decret Legislatiu 1/2015, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, la llei considera necessari que el finançament selectiu i no indiscriminada de medicaments es realitze en funció de la utilitat terapèutica dels mateixos i de la seua necessitat per a millorar la salut dels ciutadans, i exigix per tant que el seu ús siga racional.

La recepta electrònica és un salt qualitatiu per a garantir la racionalitat d'ús i els seus avantatges superen al paper en tots els àmbits, començant pel de seguretat i traçabilitat.

En essència, i a efectes pràctics, podem resumir els seus avantatges en:

  • Facilitar el seguiment de l'historial farmacoterapéutico
  • Facilitar el treball del professional prescriptor.
  • Accessibilitat del pacient als seus tractaments.
  • Disminució d'afluència en consultes.
  • Seguiment o control de la fidelització dels pacients als tractaments pautats.

El sistema, en suma, posseïx grans avantatges per al col·lectiu mutualista, a saber: agilitat, transparència del prescrit i dels visats que siguen necessaris, i interoperabilitat, Com a trassumpte d'aquests avantatges, l'administració, compta amb majors facultats i facilitats de control, i reduïx errors en l'execució del procés.

Durant l'estat d'alarma de la crisi sanitària iniciada al març de 2020, es van evidenciar les bondats de la recepta electrònica i es van fer més patents, si cap, els perjuís de no comptar amb ella. Es va tornar  imperiós véncer les dificultats i apostar per articular opcions digitals al més prompte possible.