accesskey_mod_conten
Agrane separa capçalera de cos
26/03/2024

L'Oficina Polivalent de MUFACE a Múrcia (OPM): innovació i eficiència

Des de l'1 de febrer funciona a Múrcia l'Oficina Polivalent de MUFACE (OPM).

La seua missió és desenvolupar tots els treballs que solucionen problemes conjunturals de gestió o atenció en oficines territorials, per a mantindre una bona gestió i atenció al col·lectiu mutualista.

Situació de recursos humans en MUFACE i demanda de servicis

L'administració pública espanyola patix un procés d'envelliment de plantilles i dificultat de reclutament de nous efectius. Per part de la Secretaria d'Estat de Funció Pública (Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública) s'estan posant els fonaments de les accions quant a racionalització de la selecció de persones, i s'aproven ofertes d'ocupació que són inèdites quant a volum, que sens dubte pal·liaran els problemes existents.

MUFACE no és aliena a este procés, tenint en compte que compta amb  oficines obertes en tot el territori, que donen servici a un milió i mitjà de persones. En algunes d'elles confluïxen circumstàncies que fan complexa la cobertura de places, com poden ser Illes Balears, Canàries o Catalunya.

El fet que la Mutualitat gestione prestacions sanitàries i socials per al col·lectiu de funcionaris i funcionàries de l'AGE és un altre factor que incidix en esta situació, perquè existix un increment constant de demanda de prestacions per la major edat mitjana de les persones mutualistes. Més d'un terç d'elles són personal ja en situació de jubilació i, per exemple, l'edat mitjana dels i les titulars incorporats en 2023, any excepcional quant a augment de col·lectiu, supera així mateix els 40 anys.

 

Quina  finalitat té l'OPM?

La preocupació essencial de la Mutualitat és sempre mantindre una gestió de prestacions i atenció a mutualistes de qualitat, és a dir, que siga satisfactòria en temps i contingut i que al temps siga igualitària per a tots els mutualistes, independentment del seu canal d'accés a prestacions, edat o lloc de residència.  Per eixe motiu, MUFACE porta des de 2017 organitzant gestions col·laboratives, en les quals províncies amb més folgança ajuden, gestionant prestacions, a unes altres que patixen problemes de gestió, per escassetat de personal i demanda creixent de prestacions.  

La sistematització del procés va vindre de la mà de la creació de l'Oficina Oficina de Tramitació Electrònica (OTE) de Vigo en 2022,  i, a l'una/a l'una, de l'establiment d'un sistema bimestral d'anàlisi de càrregues i de temps de tramitació, que permet percebre les alertes primerencament i adoptar mesures d'ajuda amb oficines en les quals existixen problemes d'excés de volum de treball o es preveuen acumulacions. L'OTE, com el seu nom indica, tramita expedients electrònics de petició massiva, com són les prestacions dentarias i oculars.

La mateixa idea, igualar a tots els mutualistes quant a la qualitat de servici, estiguen on estiguen i utilitzen els canals que utilitzen, batega en la creació de la nova Oficina Polivalent de MUFACE a Múrcia (OPM), però en este cas no solament respecte a gestions telemàtiques sinó també d'atenció i gestió per vies convencionals, com pot ser el telèfon o la gestió d'expedients en paper.

La  OPM és una oficina polivalent de gestió deslocalizada la seu física de la qual, sense atenció al públic, està a Múrcia. La seu física aprofita recursos materials ja existents i, en concret, el local del Servici Provincial de MUFACE a Múrcia, en el qual solament ha sigut necessària una obra menor.

L'equip està constituït en este moneto per cinc persones. Al capdavant del mateix està Meravelles Blanes, coordinadora d'Àrea, administradora civil de l'Estat fins al moment directora provincial a Múrcia i amb un important bagatge professional com a directiva i gestora. A més, quatre funcionàries del Cuierpo General Administratiu han coberts les places, creades per amortització d'altres places ja dotades. L'equip funciona a ple rendiment i solament una plaça seguix vacant, així que l'oferta de llocs ha sigut atractiva per a  captar talent públic .

 

Quines gestions desenvolupa l'OPM?

Després d'uns mesos de proves realitzades abans de la cobertura dels llocs de treball, es va enfocar l'objectiu de l'OPM a disposar d'un element flexible, amb un propòsit innovador, d'intervenció ràpida i eficaç. 

L'1 de febrer de 2024 va començar a funcionar la unitat assumint l'atenció telefònica a persones mutualistes de 75 anys i majors de sis províncies en les quals no era possible atendre el servici MUFACE 75, que és preferent. En concret, es van assumir les telefonades de Las Palmas, Illes Balears, Santa Cruz de Tenerife, Tarragona, Lleida i Lugo. Les telefonades han sigut 1.651 entre l'1 de febrer i el 15 de març, amb resultats altament satisfactoris. Es planifica ja l'assumpció del servici d'alguna província més. Els mutualistes majors beneficiats per este servici són 13.200.

La creació de l'OPM ha permès completar el servici preferent per a majors en totes les oficines de MUFACE

També s'estan gestionant en este moment les  prestacionscomplementàries dentarias i oculars en suport paper iniciades en el Servici Provincial de Saragossa pels mutualistes jubilats durant el mes de març. En concret, des de l'1 de març s'han enviat més de 500 expedients que estan sent tramitats a Múrcia, per a aconseguir major agilitat i evitar que les persones sol·licitants vegen retardada la resolució, en preveure's retards per l'análisi de càrregues d'aquesta oficina.

En el futur, es projecta deslocalizar de manera dinàmica i preventiu quantes prestacions i servicis  siga necessari per a evitar dillaciones excessives als mutualistes, com poden ser la gran invalidesa, les lesions no invalidants, o tramitacions de col·lectiu.

Al mateix temps que l'OTE de Vigo ha suposat una reducció de temps de tramitació de 34 dies de mitjana a dos dies en els 145.627 expedients de sol·licitud electrònica que ha gestionat fins al moment, l'existència de l'OPM és mostra de la preocupació de MUFACE per la qualitat del servici i per no deixar a ningú arrere i, de moment, ja s'ha aconseguit gràcies a la seua existència garantir el servici MUFACE 75 en totes les províncies i oferir-ho a tots els seus beneficiaris, que són 172.200 en total. En tots dos casos el procés de  transformació digital de MUFACE ha fet possible ser eficients.

En un moment en el qual existixen dificultats per a cobrir places en determinats punts del territori nacional, l'OPM servix com a garantia d'acció ràpida en cas d'alerta preventiva sobre retards excessius o desatenció a mutualistes. En suma un element innovador clau per a elevar l'eficàcia i eficiència de l'acció de MUFACE, plenament alineat amb Pla Estratègic MUFACE Avança 2021-2024 .